
Statut Klubu
Rozdział I
Nazwa, teren działania, charakter prawny, siedziba
§ 1
Klub Sportowy PATRIA zwany dalej Klubem, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym stowarzyszeniem, mającym na celu rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej w różnych formach strzelectwa sportowego o charakterze kolekcjonerskim.
§ 2
- Terenem działania Klubu jest Rzeczpospolita Polska;
- Siedziba Klubu znajduje się w miejscowości Bugaj 4A, 26-120 Bliżyn;
- Klub dla realizacji swoich celów może prowadzić działania poza granicami kraju, zgodnie z prawem miejscowym;
§ 3
Klub prowadzi działalność gospodarczą, posiada osobowość prawną oraz podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego w Kielcach.
Informacja: Uchwałą nr 2/2022 klub zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej z dniem 01.02.2022r.
§ 4
- Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą „Prawo o stowarzyszeniach” (Dz. U. Z 2001 nr 79, Poz 855 z pózn. Zm.), Ustawy z dnia 25.06.2010 o sporcie (Dz. U..Z 2010 nr 127, poz. 857) oraz niniejszym statutem.
- Klub może być członkiem regionalnych i ogólnokrajowych związków sportowych.
- Klub Powołuje się na czas nieokreślony.
§ 5
Klub używa pieczęci, godła, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 6
Klub może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach, jeżeli nie narusza to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.
§ 7
Działalność Klubu oparta jest przede wszystkim o pracę społeczną członków i wolontariuszy.
§ 8
Klub może również zatrudniać pracowników spoza grona swoich członków do prowadzenia spraw bieżących, biur oraz do realizacji statutowych zadań i służących osiągnięciu statutowych celów i przedsięwzięć, a także zawierać umowy wolontariatu.
§ 9
Klub może współpracować z innymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi lub do nich przystępować w granicach prawem dozwolonych.
Rozdział II
Cel i środki działania
§ 10
Celem Klubu jest:
- Podejmowanie działań dla zapewnienia rozwoju psychofizycznego, doskonalenia uzdolnień i sprawności w szczególności strzelectwa oraz krzewienie wiedzy i utrwalania zwyczajów w tym zakresie;
- Planowanie i organizowanie życia sportowego członków klubu w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe;
- Udział w krajowym i międzynarodowym współzawodnictwie sportowym;
- Organizowanie zajęć sportowych w celu wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej członków klubu, a także w celu zapobiegania patologiom społecznym;
- Organizowanie współzawodnictwa sportowego;
- Realizacja zadań z zakresu profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia;
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań Klubu;
- Organizacja i prowadzenie szkoleń ogólnych i specjalistycznych;
- Wszelkie formy kolekcjonerstwa broni w tym broni palnej;
- Pozyskiwanie środków materialnych niezbędnych do realizacji zamierzonych celów;
§ 11
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- Organizowanie zawodów, spotkań, prelekcji, wykładów, oraz innych imprez;
- Utworzenie ośrodków informacji w postaci stron internetowych, forów i innych środków przekazu;
- Podejmowanie inicjatyw w zakresie rozbudowy i utrzymaniu urządzeń i sprzętu sportowego;
- Udostępnianie obiektów sportowych dla osób fizycznych lub prawnych;
- Współpracę z wszelkimi osobami oraz instytucjami o podobnych celach działania i integrujących środowisko strzeleckie;
- Występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów;
- Współpracę i współdziałanie z organami władz samorządowych i rządowych, podmiotami gospodarczymi, organizacjami społecznymi i innymi instytucjami;
- Popularyzacje strzelectwa i kolekcjonerstwa;
- Szkolenia specjalistyczne, powszechne i rekreacyjne;
§ 12
- Środki na działalność Klubu mogą pochodzić z darowizn, wpisowego i składek członkowskich oraz dotacji;
- Dochód z Klubu służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków;
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego w sferze działań określonych art. 4 ustawy z dnia 24 czerwca 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zgodnie z celami stowarzyszenia i Polską Klasyfikacją Działalności.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 Art. 20 pkt. 6 zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanej dalej „osobami bliskimi”.
- przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystywanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa art. 3 §5 niniejszej ustawy.
- zakupu na zasadach szczególnie nie korzystnych dla klubu, towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
Rozdział III
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 13
Członkowie Klubu dzielą się na:
- Członków zwyczajnych;
- Członków wspierających.
- Członków honorowych
§ 14
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być osoby pełnoletnie, które złożą pisemną deklarację i zostaną przyjęte przez Zarząd Klubu. Deklaracja powinna zawierać pisemną rekomendacje przez dwóch członków zwyczajnych Klubu z minimum dwuletnim stażem. Uiszczą opłatę wpisowego i składki członkowskiej ustalonych przez walne zgromadzenie w terminie 10 dni od przyjecia deklaracji. Dzieci i młodzież do 18 roku życia posiadają ograniczony status członka zwyczajnego bez czynnego i biernego prawa wyborczego, przyjmowana jest po spełnieniu następujących warunków: złożenia pisemnej deklaracji, uzyskanie pisemnej zgody opiekunów prawnych, przedłożenie zaświadczenia z przychodni sportowo – lekarskiej dopuszczające do uprawiania danej dyscypliny sportu, opłaceniu wpisowego i składki członkowskiej. Po ukończeniu 18 roku życia nabywają prawa członka zwyczajnego.
- Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęte przez Zarząd oraz zadeklarują pomoc materialną lub finansową dla Klubu.
- Członkami Honorowymi mogą osoby fizyczne wyróżnione przez Klub tytułem “Honorowego członka Klubu sportowego PATRIA ” na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia członków Klubu.
§ 15
Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym. Członek wspierający lub Członek honorowy Klubu ma prawo-uczestniczenia we wszystkich działaniach klubu, uczestniczenia w walnych zebraniach członków klubu, bezpłatnego korzystania ze strzelnicy oraz wstępu na wszystkie imprezy organizowane przez klub.
Wszyscy członkowie mają prawo do:
- Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu;
- Reprezentowania klubu na zawodach sportowych, noszenia oznak, ubiorów klubowych, korzystania ze sprzętu i obiektów klubu na zasadach określonych przez Zarząd w regulaminie strzelnicy lub regulaminie obiektu na którym odbywają się zajęcia;
- Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu;
- Korzystania z innych uprawnień na zasadach określanych przez Zarząd;
§ 16
- Wszyscy członkowie Klubu obowiązani są:
- Troszczyć się o dobro i rozwój Klubu;
- Aktywnej działalności na rzecz rozwoju i podnoszenia swojego poziomu sportowego;
- Dbać o sprzęt i urządzenia Klubu;
- Brać czynny udział w działalności Klubu;
- Przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz Klubu;
- Regularnego opłacania składek członkowskich;
- Reprezentowanie wysokiego poziomu moralnego, etycznego i sportowego;
- Członkowie wspierający są zobowiązani spełniać zadeklarowane świadczenia na rzecz Klubu.
§ 17
- Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
- Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie;
- Skreślenia z listy członków w przypadkach określonych w ustępie 2 tego paragrafu;
- Rozwiązania Klubu.
- Pozbawienie członkostwa przez skreślenie z listy członków Klubu może nastąpić, jeżeli członek:
- Nie spełnia wymagań statutowych;
- W sposób zawiniony narusza obowiązki statutowe;
- Działa na szkodę Klubu;
- Zalega z płatnością składek przez sześć miesięcy i mimo wezwania świadczenia tego nie spełnia;
- Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia wraz z uzasadnieniem.
- Uchwała Walnego Zgromadzenia członków jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Klubu oraz ich organizacja
§ 18
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Członków;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym, (chyba że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu tajnym), a ich kadencja trwa cztery lata.
- W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Klubu w trakcie kadencji skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród niewybranych kandydatów, wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba osób, które uzupełniły skład władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
§ 19
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- Uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu;
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium za okres objęty sprawozdaniem;
- Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
- Uchwalanie statutu i dokonywanie jego zmian;
- Podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku;
- Rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu lub takich, dla których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.
- Podejmowanie uchwały w sprawie honorowego członkostwa.
§ 20
- Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz w roku jednak nie później jak do dnia 20 czerwca każdego roku.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze zwoływane jest przez Zarząd co cztery lata.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd:
- Z własnej inicjatywy;
- Na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- Na wniosek 3/4 liczby członków Klubu;
- Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania, o którym mowa w ust. 1. i 2. w ciągu 30 dni od upływu terminu, albo nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dniod złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 pkt. b) i c), Walne Zebranie Członków może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
- Organ zwołujący Walne Zebranie Członków powinien powiadomić na piśmie o terminie i proponowanym porządku obrad nie później niż 7 dni przed tym terminem.
- Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zebranie Członków zmieniony lub rozszerzony.
§ 21
- Walne Zebranie Członków jest prawomocne:
- W pierwszym terminie gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa liczby członków;
- W drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
- Uchwały w sprawie zmian w statucie i rozwiązania Klubu mogą być podjęte tylko wtedy, gdy w Walnym Zebraniu bierze udział co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania i gdy sprawy te są umieszczone w porządku obrad.
§ 22
- Zarząd Klubu składa się z 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
- W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Wiceprezes i Sekretarz oraz dwóch Członków Zarządu. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
- Liczbę członków Zarządu określa uchwała Walnego Zebrania Klubu. Jeśli Walne Zebranie Klubu postanowi, że Zarząd będzie reprezentowany przez więcej pięć osbób, określenie pozostałych funkcji leży w kompetencji Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Zasady zwoływania posiedzeń oraz pracy Zarządu określa regulamin zatwierdzony przez tę władzę.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
- W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu. W razie jego nieobecności zastępuje go Wiceprezes. Prezes pełni również funkcję pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu.
- W przypadku czasowej niemożności sprawowania funkcji przez członka Zarządu, jego funkcje przejmuje członek Klubu przedstawiony przez Zarząd i zaakceptowany przez Walne Zebranie zwykłą większością głosów.
§ 23
Do kompetencji Zarządu należy:
- Kierowanie działalnością Klubu;
- Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu;
- Podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich;
- Uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych;
- Składanie sprawozdań z działalności Klubu;
- Zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu;
- Reprezentowanie Klubu na zewnątrz;
- Organizowanie zawodów sportowych, w tym organizacja wyjazdów;
- Powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych;
- Pozostałych działań niezastrzeżonych dla innych władz Stowarzyszenia.
- Propagowanie działalności sportowej oraz upowszechnianie kultury fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem strzelectwa sportowego.
- Pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych na działalność sportową i organizacyjną.
- Określanie wysokości wpisowego i składki członkowskiej oraz trybu jej uiszczania;
- Podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji;
§ 24
- Komisja Rewizyjna jest władzą Klubu powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, w tym z przewodniczącego oraz jego dwóch zastępców.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Klubu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Klubu.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez tę władzę.
§ 25
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie działalności Klubu pod względem celowości, prawidłowości i zgodności z obowiązującymi przepisami, postanowieniami statutu oraz uchwałami Walnego Zebrania Klubu;
- Prawo żądania zwołania Walnego Zebrania Klubu w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków;
- Zwołanie Walnego Zebrania Klubu w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym w statucie;
- Składanie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Klubu bądź w stosunku do każdego z członków oddzielnie;
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu.
§ 26
Członkostwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
- Upływu kadencji, przy czym za datę upływu kadencji uważa się datę złożenia sprawozdania;
- Ustania członkostwa w Klubie;
- Zrzeczenia się udziału w tych organach;
- Odwołania przez Walne Zebranie członków uprawnionych do głosowania.
§ 27
Na miejsce członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Klubu, których członkostwo ustało, wchodzą do końca kadencji osoby, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największą liczbę głosów.
Rozdział V
Majątek i fundusze
§ 28
- Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Majątek ten przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych.
- Środki finansowe na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
- Składek członkowskich;
- Darowizn, zapisów i spadków;
- Dotacji z organów rządowych i samorządu terytorialnego;
- Majątku Klubu;
- Ofiarności publicznej;
- Oraz innych źródeł;
- Środki otrzymane od innych organizacji pozarządowych oraz środki pozyskane od organizacji ponadnarodowych i międzynarodowych;
- Środki uzyskane w zbiórkach publicznych;
- Środki uzyskane ze sprzedaży cegiełek na określone cele statutowe, prowadzonej na terenie gminy;
- Środki pomocowe, subwencje, dotacje i granty z instytucji wspierających;
- Dochody z kontraktów i świadczenia usług w ramach działalności statutowej;
- Zakupione rzeczy ruchome i nieruchomości;
- Wszelkie inne dochody przewidziane prawem polskim ze składek członkowskich.
§ 29
Klub nie może:
- Udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań swoim majątkiem w stosunku do członków Klubu, członków organów Klubu, pracowników Klubu oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
- Przekazywać swego majątku na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- Wykorzystywać swego majątku na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Klubu;
- Zakupu na zasadach szczególnie niekorzystnych dla klubu, towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie organów Klubu lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 30
- W zakresie wynikającym z działalności statutowej Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie trzech członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu Klubu wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
§ 31
Dysponowanie majątkiem
- Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Klubu lub w kasie.
- Klub prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Klubu podejmuje Zarząd.
- Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w sprawach majątkowych wymagane są podpisy trzech upoważnionych przez Zarząd jego członków.
- Wgląd do majątku Klubu mają jego wszyscy założyciele pozostający w Klubie jako aktywni członkowie.
- Oświadczenia majątkowe, rzeczywistego stanu konta i innych, na cele Zarządu, ma jedynie Sekretarz / Skarbnik.
§ 32
Odpowiedzialność finansowa
- Odpowiedzialność za majątek Klubu ponosi Zarząd.
- W przypadku zamówienia dóbr przez członków Klubu bez pisemnej zgody Zarządu odpowiedzialność finansowa spada na członka, który dane zamówienie wykonał.
- Klub prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu
§ 33
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Klubu przez Walne Zebranie wymaga większości dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Klubu Walne Zebranie określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Klubu.
- Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. 2. nie stanowi inaczej, likwidatorami Klubu są Prezes i Wiceprezes Zarządu Klubu.
- Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie z chwilą ich rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.